sCOOLFOOD  – ČINIMO DOBRO OTISKOM SRCA

Kratki opis ciljeva i način provedbe:

   Cilj programa je upoznati djecu sa globalnim ciljevima održivog razvoja te poticati svijest o održivosti hrane i okoliša kroz timski rad. Program se provodio u 1. razredu, u sklopu sata razrednika te u 5. a razredu u sklopu izvannastavne aktivnosti Eko- povjesničari. Aktivnosti zadane programom provodile su se od 2.polugodišta šk. g. 2023./2024.

23. 8. 2023. s početkom u 10:00 sati održao se on-line sastanak radi uputa i informacija vezanih uz provedbu Programa Scoolfood „ Činimo dobro Otiskom srca“, na kojem je prisustvovala učiteljica Ivana Anđić.

Provedba projekta s učenicima je započela početkom drugog polugodišta. Učenici su zajedničkim razgovorom, olujom ideja i crtežima iznosili svoja mišljenja što za njih znači hrana. Degustiranjem hrane i raspravom otkrili su što znači dobra, hranjiva, čista i pravedna hrana. Uvidjeli su kako je hrana proždrljivac, kada se za proizvodnju troši  puno vode, zemlje, energije i kemikalija te kao takva nije održiva. Učenici su saznali kako lanac opskrbe nije pravedan svugdje u svijetu. Proveli su aktivnost u skupinama gdje je svaka  skupina predstavljala jedan kontinent te dobila kekse prema bogatstvu kontinenta. Učenici su došli do zaključka da Afrika i Južna Amerika proizvode kakao, a imaju najmanju količinu keksa. Čitanjem etiketa otkrili su pojam „Fair trade“ i saznali što je važno pročitati na etiketi prije kupovine proizvoda. Učenici su se s roditeljima uključili u kupovinu i istraživanje „Fair trade“ proizvoda te ambalažu donosili u školu. Učenici su dobili ideju kako napraviti školsku vrtnu gredicu sa začinskim biljem. Mijesili su tijesto s domaćim brašnom iz lokalnom mlina, radili vlastiti umak od rajčice i sa suhomesnatim i mliječnim

proizvodima naših opg-ovaca izradili i ispekli pizzu. Obišli smo obližnju šumu i nabrali bazge, namočili ju i napravili vlastiti sok za razrjeđivanje. Naučili su kako 50% otpada potječe iz kućanstava te predložili svoja mišljenja za smanjenje bacanja hrane. Naučili su kako konzervirati i pravilno čuvati hranu te saznali važnost oznaka na prehrambenim proizvodima, gdje je jako važno čitati datum isteka valjanosti proizvoda.

Tijekom provedbe projekta održana su tri gostujuća predavanja. Prvo gostujuće predavanje – ‘’Usvajanje

održivih navika u prehrani zasnovanih na cjelovitim i ekološkim izborima uz razumijevanje pozitivnog utjecaja na osobno zdravlje i zdravlje okoliša’’ održano je 11. ožujka 2024.

Drugo gostujuće predavanje – ’’Usvajanje održivih navika iz područja komunikacije koje obuhvaćaju kako komunikaciju sa samim sobom tako i komunikaciju s okolinom koja uključuje i ljude i okoliš’’ održano je 11. ožujka 2024.

Treće gostujuće predavanje – ‘’Usvajanje održivih navika u području fizičke aktivnosti koje imaju povoljan utjecaj na zdravlje, uspješnost u učenju i usvajanju znanja, te osnaživanje mentalnih i socio-emocionalnih

potencijala’’, održano je 24. svibnja 2024.

Posjet Recikliranom imanju Zelene mreže aktivističkih grupa Vukomerić 23/3 10418 Dubranec održan je 20. svibnja 2024. Učenici su imali priliku vidjeti njihove vrtne gredice, hotel za kukce te plastenike. Učenici su naučili kako napraviti domaći sladoled te kušali isti.

6. i 7. svibnja 2024. održana je edukacija za učitelje u Italiji, na kojoj su učiteljice naše škole bile spriječene te nisu bile na putovanju.

Navedite aktivnosti koje su provedene u sklopu ovog Programa:

1.     Kvalitetna hrana – oluja ideja i rasprava „Što je hrana?“ te kušanje hrane kako bi zaključili što znači „dobra“ hrana

2.     Hrana kao proždrljivac – Komparativna osjetilna analiza dvaju proizvoda (jedan industrijski proizvod i jedan proizvod od lokalnog obrtnika) i rekonstruiranje lanca opskrbe

3.     Jedi pravedno – kušanje proizvoda poštene trgovine i analiza bogatstva kontinenata kako bi učenici uvidjeli važnost pravednosti prema ljudima koji rade u proizvodnji hrane

4.     Etiketa govori – kušanje 3 vrste sokova bez etiketa i pogađanje vrste soka na temelju osjetila; „odlazak u kupovinu“ i kupovina proizvoda na temelju pročitanih etiketa

5.     Za ručkom u vrtu – izrada klica; izrada recikliranih posuda za sadnju vrta;sadnja i izrada vrtne gredice

6.     Otpad od hrane i uzroci otpada – izrada crteža koji se odnosi na resurse koji se koriste za proizvodnju hrane i utjecaj na okoliš; vođenje dnevnika bacanja hrane kod kuće i analiza dnevnika

7.     Metode konzerviranja i skladištenja hrane – učenici po grupama raspoređuju proizvode na odgovarajuće police hladnjaka na ilustraciji; rasprava

8.     Oznake – izrada oznaka za proizvode kojima su oznake/etikete uklonjene

Prvo gostujuće predavanje – ‘’Usvajanje održivih navika u prehrani zasnovanih na cjelovitim i ekološkim izborima uz razumijevanje pozitivnog utjecaja na osobno zdravlje i zdravlje okoliša’’

Učenici su na radionici mogli od ponuđenih proizvoda napraviti svoj zdravi doručak i degustirati ga. Učili su koje sve komponente moraju biti zastupljene u zdravom doručku.

Drugo gostujuće predavanje – „Usvajanje održivih navika iz područja komunikacije koje obuhvaćaju kako komunikaciju sa samim sobom tako i komunikaciju s okolinom koja uključuje i ljude i okoliš’’

Učenici su na radionici pričali o etiketama te su izrađivali plakate na temelju teme koju su dobili kao grupa. S obzirom da je manji broj učenika, bili su podijeljeni u dvije grupe. Na kraju radionice su dobili od voditeljice radionice zdrave kekse koje su kušali, a kasnije su proučili i etiketu na proizvodima i vidjeli razne oznake s kojima su sada upoznati.

Treće gostujuće predavanje – „Usvajanje održivih navika u području fizičke aktivnosti koje imaju povoljan utjecaj na zdravlje, uspješnost u učenju i usvajanju znanja, te osnaživanje mentalnih i socio-emocionalnih potencijala’’

Učenici su na radionici izvodili vježbe snage i vježbe s loptom koje zahtijevaju dobro razvijenu motoriku i usklađenost pokreta. Također, učili su kako se pravilno istezati nakon provedenih vježbi i kako vježba utječe na njihov organizam.

Posjet Recikliranom imanju Zelene mreže aktivističkih grupa

Učenici su imali obilazak imanja, plastenika i gredica te su im zaposlenici imanja objasnili načine i metode rada na imanju. Kušali su domaći sladoled kojeg su sami napravili.

Italija

Učiteljice su bile spriječene te nisu prisustvovale putovanju u Italiju.

FoTografije provedbe programa su na poveznici:

sCOOLfood

Opis postignutih rezultata (za obje razredne skupine ukoliko je primjenjivo):

Učenici su naučili cijeniti hranu, kao i ljude koji sudjeluju u proizvodnji te hrane. Uvidjeli su važnost obiteljske poljoprivrede, te većina od njih ima obiteljska poljoprivredna gospodarstva te im se od malena usađuje svijest o održivosti hrane i okoliša. Učenici su nakon provedenog programa usvojili značenje dobre, čiste i pravedne hrane. Na temelju vlastitih osjetila su mogli ispitati različite vrste hrane te doći do zaključaka kakva hrana treba biti. U potpunosti su usvojili oznaku „Fair trade“ te su zajedno s roditeljima kupovali proizvode koji imaju tu oznaku. Učenici su i prije programa poštivali neke metode održivog razvoja kao što je recikliranje i kompost. Ovim projektom su učenici proširili svoja znanja te naučili kako ih primjenjivati u svakodnevnom životu. Program je od velike važnosti te bi se trebao koristiti u školama i u budućnosti.

– sudjelovali su učenici 1. i 5. razreda, te učenici koji pohađaju izvannastavnu aktivnost Povjesničari – ( 1. raz ( 18 učenika), 5. a ( 14 učenika); 12 učenika se dodatno uključilo u program te su sudjelovali u svim aktivnostima u školi prema dogovoru s voditeljicama projekta)

– Nacionalna zaklada za civilni razvoj društva financirala je spomeuti projekt u iznosu od 2000 eura.

OŠ Veliko Trojstvo sudjelovala je već drugu godiniu za redom u ovom projektu!

/*** Collapse the mobile menu - WPress Doctor ****/ Skip to content