Skip to content

PSIHOFIZIČKA ZRELOST DJETETA ZA ŠKOLU

by | sij 11, 2025 | Pedagoški kutak

Dva su bitna kriterija za polazak u školu:

1. Kronološka dob

Sva djeca koja navršavaju šest godina u razdoblju od 1. travnja tekuće godine do 31. ožujka naredne godine školski su obveznici. Kriterij se zasniva na pretpostavci da su sva djeca tog uzrasta u fizičkom i psihičkom razvoju dostigla takvu razinu da mogu zadovoljiti zahtjeve škole.

2. Psihofizička zrelost za školu

Kronološka dob, kao jedini kriterij uspješnog starta đaka-prvaka, pokazao se nedovoljno pouzdanim. Pored razvijenih intelektualnih sposobnosti: pamćenja, rezoniranja i koncentracije, potrebno je posjedovati neke vještine i znanja, kao i određeni stupanj socio-emocionalne zrelosti.

Definiranje pojma zrelosti za školu, odnosno spremnosti djeteta za polazak u školu, vrlo je složeno. Zrelost za školu pretpostavlja optimalan stupanj razvijenosti različitih fizičkih i psihičkih funkcija djeteta koje će mu omogućiti uspješno svladavanje propisanog nastavnog plana i programa. Pojam je to kojim obuhvaćamo fizičku, intelektualnu, emocionalnu i socijalnu zrelost.

Fizička zrelost

Fizička zrelost je važna s obzirom na svakodnevne napore školskog života. Prvašići svakodnevno pješače od kuće do škole, na leđima nose tešku školsku torbu, dugotrajno sjede u klupi …

Fizičku zrelost procjenjuje liječnik školske medicine koji na osnovu parametara rasta i razvoja određuje stupanj razvijenosti u odnosu na kronološku dob (mjerenje visine, težine, određivanje indeksa tjelesne mase, pojava trajnih zuba, mišićna snaga …).

Na sistematskom pregledu provjerava se razvijenost osjetilnih organa, naročito vida i sluha. Očekuje se da je dijete potpuno samostalno u brizi za sebe.

Emocionalna zrelost

Emocionalna zrelost pretpostavlja da su djetetove emocionalne reakcije primjerene situaciji. Od djeteta se očekuje da na prihvatljiv način reagira na uskraćivanje nekih želja i potreba, odnosno da je razvilo odgovarajuću emocionalnu kontrolu.

Škola je mjesto gdje se većina djece prvi put susreće s vrednovanjem, ocjenjivanjima, pohvalama, ali i kritikama. Od djeteta se očekuje da zna neke emocije prikriti ili izraziti s manje intenziteta nego što su doživljene (posebice bijes, srdžba) tako da budu prihvatljive okolini. Bitno je da dijete ima određenu razinu tolerancije na frustraciju. To će mu omogućiti da ustraje u učenju i onda kad mu baš nije zanimljivo ili ugodno.

Socijalna zrelost

Usko je povezana s emocionalnom zrelošću, označava prilagodbu na društvene norme, usvajanje moralnih normi, prihvaćanje sustava vrijednosti i ponašanja prihvaćenih u školskoj sredini. Socijalna zrelost uključuje vještine komunikacije u razredu i prihvaćanje učitelja kao osobe od povjerenja. Njezin vrlo važan dio je i sposobnost odvajanja od roditelja i samostalnog funkcioniranja djeteta u zahtjevima školskog života.

Intelektualna zrelost

Intelektualna zrelost najvažnija je za uspješno učenje, a obuhvaća razvijenost psihičkih funkcija. Bitna je dobra razvijenost govora – dijete mora biti sposobno izraziti misli i potrebe te razumjeti tuđi govor. Važna je i razvijenost pažnje, koja je u predškolskoj dobi uglavnom nehotična, a sada, polaskom u školu, dijete treba imati namjernu pažnju i mogućnost duže koncentracije.

Od djeteta koje kreće u školu očekuje se i razvijenost pamćenja koje ovisi o djetetovom interesu, aktivnom stavu i uočavanju logičkih veza. Posebno se ispituje i razvijenost grafomotoričkih vještina koje imaju značajan utjecaj na svladavanje vještine pisanja.

PROČITAJTE JOŠ…

ČITANJEM DO ZVIJEZDA-ŽUPANIJSKO NATJECANJE

ČITANJEM DO ZVIJEZDA-ŽUPANIJSKO NATJECANJE

Tema ovogodišnjeg natjecanja je Život piše priče. Učenici su se natjecali u znanju na temelju tri pročitane knjige: Kako je Flegmarin postao kapetan autorice Magdalene Mrčele, Letači srebrnih krila autorice Melite Rundek i Znali su što žele, Nade Mihoković- Kumrić. Natjecanju je pristupilo devet županijskih škola. Najbolje napisani ispit imale su: Osnovna škola Veliko Trojstvo i Osnovna škola Vladimir Nazor Daruvar. Obje ekipe imale su 83 boda te su se obje plasirale na državnu razinu natjecanja.
Kreativni rad izradile su četiri škole. Stručno povjerenstvo na čelu sa predsjednicom Ivanom Barišić Tomšić izdvojilo je dva najbolja: Češka osnovna škola iz Končanice i rad naše učenice Agnes Sabljak.
Našim učenicama želimo puno sreće na državnom natjecanju u Čakovcu.

MAŠKARE ZAVLADALE NAŠIM ŠKOLAMA

MAŠKARE ZAVLADALE NAŠIM ŠKOLAMA

Vesele maškare danas su zavladale u PO Ćurlovac. U goste su im došli učenici i učiteljice iz PO Malo Trojstvo. Bilo je tu princeza, kuhara, gusara, vještice i ostalih šarenih maski. Maskirani učenici taj su dan pjevali prigodne pjesme, održali su ples pod maskama te...

/*** Collapse the mobile menu - WPress Doctor ****/